Sarah Thys
Sociologie

Mijn onderzoek pleit voor een groter bewustzijn van de invloed van sociale achtergrond in het proces van studiekeuze en studieoriëntering

Het tertiair effect van sociale klasse. Multilevel onderzoek naar de rol van de basisschool en de leerkracht in studiekeuze.

Bio

Sarah Thys (°1991) behaalde haar doctoraat in de sociologie aan de Universiteit Gent. In haar onderzoek bestudeerde ze de rol van de leerkracht en de basisschool in de studiekeuze van leerlingen bij de overgang van basis naar secundair onderwijs. Tegenwoordig werkt ze als docent aan de Arteveldehogeschool Gent in de opleidingen pedagogie van het jonge kind en kleuteronderwijs.

Doctoraat in het kort

In mijn doctoraat toon ik aan hoe de vroege studiekeuze bij de overgang van basis naar secundair onderwijs ongelijkheid inhoudt. Sociale klasse bepaalt nog vaak welk soort secundaire opleiding een leerling na de lagere school kiest. Ik belicht hoe leerkrachten en de basisschool deze ongelijkheid in de studiekeuze kunnen beïnvloeden – en dus soms onbewust en ongewild ook bestendigen, terwijl zij dit net kunnen helpen voorkomen. Wat mijn proefschrift vooral aantoont is dat leerkrachten en basisscholen nood hebben aan meer ondersteuning in het oriënteren van leerlingen.

Waarom is jouw doctoraat belangrijk?

Mijn doctoraat belicht een zeer actueel thema. Er is heel wat discussie rond ongelijkheid in het onderwijs, de hervorming van het secundair onderwijs en het uitstellen van studiekeuze. Voor deze debatten biedt mijn doctoraat nuttige inzichten.

Waarom wil je het publiek informeren over jouw onderzoek?

Ik hou ervan om complexe informatie genuanceerd en op een heldere, laagdrempelige manier over te brengen. Vanuit mijn passie voor het delen en uitwisselen van kennis behaalde ik ook via avondonderwijs het diploma van leraar.