Met mijn PhD wil ik ouders, leerkrachten en leerlingen laten zien dat je niet eindeloos rekentafels moet opzeggen. Werken aan je zelfinschatting brengt je al een heel eind ver, ook voor andere leerdomeinen

Metacognitie telt ook. De rol van metacognitie in de rekenontwikkeling van kinderen: Evidentie vanuit gedrags- en hersenonderzoek

POPULARISEREND ARTIKEL

ZELFKENNIS LEERT JE HOEVEEL 7X8 IS

Bio

Al van kleins af werd Elien Bellon (°1992) een “curieuzeneus” genoemd. Haar universitaire studies pedagogiek versterkten die nieuwsgierigheid met liefde voor wetenschap. Samen met haar passie voor werken met kinderen, mondde dit uit in een doctoraat naar de rol van zelfinschatting bij het leren rekenen op school aan de KU Leuven. Momenteel zet Elien haar onderzoek voort als postdoctoraal onderzoeker.  

Doctoraat in het kort

"In mijn doctoraat zocht ik uit waarom het ene kind zo vlot rekent en het andere zelfs bij de eenvoudigste oefeningen de pedalen verliest. Ik maakte gebruik van gedrags- en hersenonderzoek en vond dat metacognitie een belangrijke rol speelt in deze individuele verschillen. Zo kan je bijvoorbeeld uit je fouten leren door goede zelfinschatting." 

Waarom is jouw doctoraat belangrijk?

"Het nieuwe Leersteundecreet en de moeilijkheden met thuisonderwijs in tijden van corona maken erg duidelijk dat we kinderen goed moeten ondersteunen bij het leren. Met mijn onderzoek vond ik dat metacognitie (hoe goed je jezelf kan inschatten) op concreet niveau hier een rol in kan spelen. Het maakt Socrates' bekendste spreuk "Zelfkennis is het begin van alle wijsheid" weer eigentijds."

Waarom wil je het publiek informeren over jouw onderzoek?

"Wetenschap kan enkel zijn doel bereiken als de resultaten ervan ook een breder publiek bereiken. Ik wil met mijn PhD vooral aan ouders, leerkrachten, leerlingen, ... laten zien dat je niet eindeloos tafels van vermenigvuldiging moet opzeggen, maar dat werken aan je zelfinschatting je al ver brengt, ook voor andere leerdomeinen zoals spelling."