Alexandra Vereeck
Taalkunde en Psychologie

Latijn studeren maakt je niet slimmer, maar het kan je wel helpen om sterker te worden in het Nederlands
 

Non scholae sed vitae? De cognitietransfereffecten van het studeren van klassieke talen in het Vlaamse secundair onderwijs

Bio

Alexandra Vereeck (°1997) is doctor in de Taalkunde en in de Psychologie. Na haar studies Latijn en Grieks aan de KU Leuven trok ze naar de Universiteit Gent waar ze, met steun van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen, een doctoraat over de cognitieve effecten van klassieketalenonderwijs afwerkte. Hierin kwam haar jarenlange passie voor klassieke talen samen met een groeiende interesse in statistiek en cognitieve psychologie.

Doctoraat in het kort

"In mijn doctoraat boog ik me over de vraag wat de cognitieve effecten zijn van het studeren van klassieke talen in het middelbaar onderwijs. Kortom, word je slimmer en/of taalvaardiger als je Latijn doet? Het resultaat: Latijn studeren heeft geen bijzondere invloed op algemene cognitie, maar het kan wel helpen om sterker te worden in het Nederlands." 

Waarom is jouw doctoraat belangrijk?

"Het nut en de waarde van Latijn staan voortdurend ter discussie; geen enkel ander schoolvak krijgt zoveel media-aandacht. Voorstanders van klassieketalenonderwijs beweren regelmatig dat het je redeneervermogen of taalgevoel aanscherpt, maar degelijk wetenschappelijk bewijs ontbrak in deze discussie – tot nu." 

Waarom wil je het publiek informeren over jouw onderzoek?

"Het debat over Latijn in het onderwijs sleept al decennia aan zonder veel verandering. Met mijn onderzoek wilde ik gevoelsmatige argumenten toetsen aan empirische data, om zo een nieuwe impuls te geven aan dit debat. Zo kunnen we het vak Latijn op waarde schatten en kunnen leerlingen en hun ouders overwogen studiekeuzes maken."