Marloes Hagenaars
Sociologie

Kleine keuzes van leerkrachten hebben een grote impact
op inclusie in de klas

 

 

Too hard to handle? Hoe leerkrachten omgaan met etnische diversiteit in de klas

Bio

Marloes Hagenaars (°1992) is postdoctoraal onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel en valorisatiecoördinator van het project Vroeg Geleerd. Daar onderzoekt ze hoe schoolboeken identiteitskenmerken als gender, huidskleur, etniciteit, lichaamsvorm en fysieke beperking in beeld brengen. De inzichten uit dit onderzoek vertaalt ze naar praktische tools, workshops en trainingen voor leerkrachten en andere betrokkenen. Marloes studeerde journalistiek in Londen en sociologie in Oxford, en behaalde haar doctoraat aan de Universiteit Gent met onderzoek naar diversiteit in de klas.

Doctoraat in het kort

"Mijn doctoraatsonderzoek focuste op hoe leerkrachten omgaan met etnische diversiteit in de klas, en hoe hun reacties daarop impliciet kunnen bijdragen aan mechanismen van uitsluiting of juist van inclusie."

"Veel leerkrachten vinden etnische diversiteit een uitdaging en worstelen met de vraag hoe ze om moeten gaan met etnische diversiteit in de klas, terwijl bijna een kwart van de Vlaamse leerlingen een migratieachtergrond heeft. In mijn onderzoek ging ik na hoe leerkrachten etnische diversiteit benaderen. Daarbij blijkt dat er grote verschillen zijn in hoe leerkrachten omgaan met deze diversiteit. Hun dagelijkse keuzes kunnen een grote invloed hebben op hoe leerlingen zich voelen, presteren en of ze zich welkom weten op school. Om leerkrachten hierbij te ondersteunen, ontwikkelde ik RE:flex, een praktische en gratis tool die leerkrachten helpt om met meer vertrouwen en positiviteit naar diversiteit te kijken." 

Waarom is jouw doctoraat belangrijk?

"In een tijd waarin er veel politieke en maatschappelijke spanning is rond etnische diversiteit, is het belangrijk om te blijven inzetten op dialoog en wederzijds begrip. Met mijn doctoraat wil ik daar een bijdrage aan leveren door te laten zien hoe leerkrachten in hun dagelijkse praktijk omgaan met etnische diversiteit in de klas. Op die manier hoop ik meer nuance te brengen in het debat."

Waarom wil je het publiek informeren over jouw onderzoek?

"Etnische diversiteit leeft in elke klas, maar is soms moeilijk bespreekbaar. Mijn onderzoek toont aan hoe de kleine keuzes van leerkrachten op dagdagelijkse basis een grote impact kunnen hebben op inclusie in de klas. Door mijn werk te delen, wil ik tonen hoe onderwijs écht het verschil maakt."