
LOL, dope, unicorn? Kinderen gebruiken veel minder Engels dan we denken
Tussen observatie en elicitatie. Een multimethodestudie naar Engels in het Nederlands van Vlaamse preadolescenten
Bio
Oh my god! Melissa Schuring (°1998) schreef een doctoraat over Engelse woorden in het Nederlands van Vlaamse kinderen -crazy shit- aan de KU Leuven. Ze is 'as we speak’ postdoctoraal onderzoeker in de taalkunde aan VUB waarbij ze haar passies voor onderzoek, kindertaal en wetenschapscommunicatie met veel enthousiasme blijft combineren.
Doctoraat in het kort
"Gebruiken kinderen écht zo veel Engelse woorden in het Nederlands? In mijn doctoraat ging ik na welke verwachtingen mensen hebben over Engels in het Nederlands van onze kinderen. Vervolgens vergeleek ik die verwachtingen met wat kinderen effectief doen: aan de hand van interviews, rollenspel en spontane spraak vond ik dat het aandeel Engelse woorden best wel meevalt."
Waarom is jouw doctoraat belangrijk?
"LOL, dope, unicorn”. De verengelsing van het Nederlands slaat ons om de oren. Bovendien lijken kinderen, steeds jonger, een ‘never mind’, ‘crazy shit’ of ‘awesome’ rond te strooien. Ouders, leerkrachten en taalprofessionals maken zich zorgen. Spreken onze kinderen straks nog wel Nederlands? Mijn onderzoek brengt nuance."
Waarom wil je het publiek informeren over jouw onderzoek?
"Taal is veel meer dan letters in boeken of grammatica in de les Nederlands. Taal weerspiegelt namelijk ook wie we zijn én wie we willen zijn. Als kinderen Engels gebruiken in het Nederlands, doen ze dat met een concreet doel: ze geven aan wie erbij hoort (jow bro) en wie niet (cancelled!)."